18.3.09

آنتن برقي چگونه كار مي كند ؟

با سلام در اين مقاله در رابطه با آنتن هاي برقي ، مكانيزم آن ،
عملكرد و همچنين عيب يابي آن اطلاعاتي را در اختيار شما قرار ميدهيم
همانطور كه مي دانيد مشكل آنتن هاي قديمي و دستي در اين بود كه
پس از خاموش كردن خودرو و پارك كردن آن امكان شكسته شدن
دزديده شدن ويا آسيب ديدن آن وجود داشت ، در زمان هاي ديگر
هم در معرض خطر خم شدن بود و يا گاهي راننده براي اينكه
بخواهد موج راديويي را بگيرد رغبت نميكرد كه از خودرو پياده
شده و آنتن را باز كند اما در خودرو هاي جديد ما شاهد كاربرد
زياد آنتن هاي برقي هستيم، آنتن هايي كه داراي يك موتور هستند
و زمانيكه شما راديو را روشن ميكنيد باز شده و در زمان خاموش
كردن رايو مجددا در جاي خود جمع شده و اتوماتيك بسته ميشود .
ساختمان اين سيستم تشكيل شده از موتور برقي كه چرخ دنده را به حركت و چرخش در مي آورد ،چرخ دنده نيزخود داراي لبه هايي است كه نوار پلاستيكي به طور حلزوني شكل
دورش پيچيده شده است نوار پلاستيكي به خود آنتن
وصل است و با چرخشش آنتن را به صورت خطي بالا و پايين ميكند . موتور آنتن معمولا داراي يك برد الكترونيكي سه پايه است كه دو تا از آنها برق مثبت و منفي هستند كه موتور را تغذيه ميكند و پايه سوم نيز سيگنال فرمان راديو است كه در زمان روشن كردن راديو اجازه روشن شدن موتور را مي دهد . سيم ديگري نيز در سيستم وجود دارد و آن سيم اصلي، سيم آر اف است كه اطلاعات ايستگاه هاي راديويي را براي راديو دريافت مي كند .

عيب هايي كه اين سيستم پيدا ميكند يا مكانيكي است ويا برقي حال اگر به هر دليلي آنتن شما كارنكرد بايد بررسي كنيد كه مشكل از كدام قسمت مي تواند باشد.
مشكلات معمول سيستم : الف : فيوز موتور آنتن يا راديو قطع شده است براي رفع اين مشكل فيوز هايي كه د رجعبه فيوز هستند را چك كنيد اگر آنتن حتي كمي هم حركت كرد به اندازه چند ميلي متر و يا صدايي از موتور آن هرچند كم آمد نشاندهنده سالم بودن سيستم برق است ما براي عيب يابي دقيق تر نياز به نقشه شماتيك و وايرينگ آن خودرو داريم تا بتوان مسير برق را بررسي كرد در صورت كارنكردن موتور عيب ميتواند از منفي هاي مسير انتقال برق نيز باشد كه باعث تامين برق ضعيف موتور يا بد كاركردن آن شود
ب : كج شدن آنتن كه باعث ميگردد موتور با قدرت زياد در جا كار كند و باعث سوخته شدن موتور بشود
يكي ديگر از عيوب ديگر، خرابي و ايراد در گيرندگي آنتن است يعني مشكل اصلا كاري به سيستم برقي و اتوماتيك ندارد اگر راديو به خوبي نتوانست موج ها را شناسايي كند و به كيفيت قبل نتوانست ايستگاه را پيدا كند بايد مسير سيم آر اف را بررسي كرد يكي از راههاي تست آنتن ميتواند تست مقاومت ميله باشد كه ميتوان آنرا با استفاده از يك اهم متر انجام داد، بايد دو پايه اهم متر را به سر ميله فلزي آنتن و سر ديگرآنرا به پايه پايين آن وصل كرد مثل شكل روبرو بعد عدد مشاهده شده را با نمونه سالم مقايسه كنيد

ج : اگر كار كردن موتور و كل مجموعه همراه با صداي چق چقي بود احتمال دارد كه گيريس بين چرخدندهاي كه از نوع راك و پينيون هستند تمام شده باشد و دراين حالت چرخدندها نيازمند

گيريس و چرب كاري هستند تا روان تر و بدون سر و صدا كار كند توجه كنيد كه درصورت بي اعتنايي به صداي بين چرخ دنده ها و تسمه پلاستيكي به زودي چرخنده خشك شده و باعث داغ كردن موتور ميشود . خود ميله فلزي آنتن جمع شونده هم بايد به دليل حركت خطي بالا و پاييني كه دارد روغنكاري شود .


در شرايط آب و هوايي سرد اگر آب به داخل محفظه سيستم وارد شود و يخ بزند امكان دارد كه باعث اتصالي در سيستم برقي شده و يا حتي اگر يخ بزند باعث گيركردن اجزاي سيستم شود

1 comment: