17.3.09

عيب يابي 2 دلايل بد كاركردن موتور چيست ؟

يك موتور خوب از نظر كاركردن موتوري است كه بسيار نرم كاركند، باتوليد كمترين آلودگي بيشترين توان و قدرت را به ما بدهد در ضمن مصرف سوخت مناسبي هم داشته باشد و آخرين مورد اينكه هم درحالت دور آرام و هم در دورهاي بالاتر با صداي معمولي و نرمي كاركند در صورت ايجاد اشكال در موتور و از بين رفتن يكي از اين پارامترها مي توان گفت كه موتور بد كارميكند و يا حتي تك كار ميكند.

قبل از هر چيز بايد اين را بدانيم كه آيا موتور فقط در دور آرام و سلو بد كار ميكند و يا اينكه در سرعت و يا حالت هاي ديگر هم دچار بد كاركردن است؟ براي مثال اگر در دور آرام موتور بد كار كند ميتونه عيب از استپر موتور باشه و يا اجزاي ديگري كه در دور بالا دخالتي در كاركرد موتور ندارد حالا اگه موتور ماشينتون هميشه يعني چه در حالت سلو و چه در دور بالا بد كار ميكنه نكات زير ميتوانند در عيب يابي به شما كمك كنند
مرحله اول : در اول كار مثل هميشه بايد از سالم بودن فيوز ها و سيم هاي انتقال برق به ادوات موتور مطمئن چون فقط كافي كه فيوز يكي از رله هاي سيستم سوخت يا جرقه قطع بشه كه باعث از كار افتادن و يا افت جريان در مدار برقي خواهد شد .حتي ممكنه شما موتور را براي شستشو به كارواش برده باشيد و به كانكتورها ويا فيوز ها آب رسيده باشد به هر حال اگر از سالم بودنشان مطمئن شديد و همچنان عيب برطرف نشد به مرحله بعدي بريد.

مرحله دوم : سعي كنيد با استفاده از دستگاه عيب ياب اي سي يو موتور را اسكن كنيد تا اگر خطايي وجود داشت مثل خطاي كويل جرقه ويا يكي از سنسور ها اون را برطرف كنيد گاهي دستگاه عيب ياب خطاهاي خاصي را مانند خرابي يكي از سنسور ها اعلام ميكند كه ميتواند بسيار كمك كننده باشد اما گاهي ايراد باز هم برطرف نميشود

مرحله سوم : نوبت به مسير ورودي هواي موتور يعني منيفولد ، لوله ها جانبي، دريچه گاز و ادوات آن ميرسه اين امكان وجود داره كه به دليل عدم هوارساني به محفظه احتراق موتور دجار بد كاركردن شده باشد به موتور گاز بدهيد وبدنبال صدا در موتور باشد گاهي وجود يك نشتي ويا خوردگي و اتصال نا مناسب بين هواي زير موتور و سوپاپ هوا ميتونه صدايي مانند فف و كه در حقيقت صداي مكش است ايجاد كنه مهم تر از همه اينكه فيلتر هوا را هم نبايد فراموش كرد








در شكل روبرو نقاطي كه ممكن است دچار مشكل در هوارساني به موتور شوند را ملاحظه ميكنيد

مرحله چهارم : شمع ها ميتونند اطلاعات با ارزشي را از درون محفظه احتراق به ما بدهند زيرا واكنش هاي شيميايي صورت گرفته برروي شمع ها اثر ميكنند و آثاري را به جا ميگذارند براي مثال اگرموتوري غني كار بكند و سوخت زيادي به محفظه ارسال بشود شمع و الكترود آن رنگ سياه يا خاكستري به خود ميگرد و يا اگر همه شمع ها سفيد و بدون اثري باشند نشاندهنده ي رقيق كار كردن موتور است با بازكردن و چك كردن وايرها از نظر مقاومت و چيني شمع ها از نظر شكستگي ميتوانيم از عدم وجود مشكل در سيستم برق رساني مطمئن شويم حالا بايد كويل ها را نيز كه افزايش دهنده برق هستند بازديد كنيم گاهي ممكن است برق توليد شود اما كم باشد و انرژي مورد نياز را براي غلبه بر مقاومت هواي فشرده مرحله تراكم را نداشته باشد براي اين كه از سالم بودن كويل مطمئن شويم راحتترين كار عوض كردن آن با يك قطعه نو است اما راه اصولي تر آن تست اهمي و با كمك اهم مترو يا چراغ تست مخصوص است

No comments:

Post a Comment