15.3.09

عيب يابي 1 چرا در زمان استارت موتور مي چرخد اما روشن نمي شود؟

در مجموعه مقالات عيب يابي به شرح عيب هاي رايج در خودروها و همچنين راهكارهاي رفع ايراد مي پردازيم




براي چرخش و روشن شدن موتور خودرو ما به سه فاكتور اصلي و مهم نيازمنديم كه آنها شامل تراكم ، سوخت و جرقه است درصورت نبود هريك از اينها ما با مشكل روشن نشدن موتور روبرو ميشويم



تراكم با چرخش ميل لنگ و حركت خطي پيستون ايجاد ميشود ، اگر در اين بين براي تسمه تايم مشكلي ايجاد شده باشد مثل پاره شدن ويا عدم هماهنگي با ميل لنگ باعث از دست دادن تراكم ميشود


سيستم توزيع سوخت شامل پمپ بنزين، انژكتورها ، رگلاتور فشار، فيلتر سوخت و خط فشار است . اگر موتور اصلا روشن نشد و در صورت روشن شدن دچار واماندگي و بد كاركردن است يكي از علت ها ميتواند كم بودن فشار سوخت ويا اصلا نبود فشار در سيستم باشد كه متعاقبا بايد تمام اجزاي سيستم را بازرسي كنيد



سيستم جرقه رساني كه از قسمتهايي مانند شمع ها، وايرها ، سنسور زاويه ميل بادامك ويا ميل لنگ ، كويل جرقه ، مدولاتور جرقه، سنسور ضربه و واحد كنترل الكترونيكي تشكيل شده است و كار مهم فراهم آوردن جرقه در محفظه احتراق را انجام ميدهد كه درصورت جرقه اشتباه و درزمان نامناسب موتور بسيار بد كار خواهد كرد
در زير به راه هاي دقيق تر و مرحله به مرحله عيب يابي سه بخش تراكم ، جرقه و سوخت ميپردازم

مرحله اول : هر گاه در سيستم برق برايتان مشكلي پيش آمد ابتدا به سراغ فيوزهاي جعبه فيوز برويد كه معمولا در زير كاپوت و يا داشبورد است بعضي از خودروهاي داراي مركز الكترونيكي ديگري مثل بي اس آي در پژو 206 هستند كه بايد از سالم بودن آنها قبل از انجام مراحل ديگر اطمينان حاصل نمود.

مرحله دوم : اگر فيوز ها و سيم كشي سالم بودند سعي كنيد با دستگاه عيب ياب مثل دياگ عيب را پيدا كنيد امكان دارد خطايي از سوي يكي از سنسور هاي موقعيت ميل بادامك يا موقعيت ميل لنگ و يا سنسور ضربه در دستگاه مشاهده كنيد كه احتمال خرابي آنها را مي دهد .اين نكته را در نظر داشته باشد كه دستگاههاي عيب ياب گاهي همه عيب ها را نميتوانند تشخص دهند مانند خرابي پمپ بنزين كه هيج اتصالي با سيستم عيب ياب ندارد و درصورت خرابي نميتوان آنرا با دستگاه پيدا كرد


مرحله سوم : حال كه هنوز عيب پيدا نشده است بايد به سراغ كمپرس موتور رفت براي اينكار شمع ها را در بياوريد و كمپرسنج را روي يكي از سيلندر ها قرار بدهيد بگذاريد موتور حدود 5 ثانيه بچرخد حال بايد كمپرس سنج عددي حدود 125 تا 160پي اس آي را نشان دهد البته اين عدد در موتورهاي مختلف متفاوت است ، در صورت كم بودن ويا نبودن كمپرس ميتوان احتمال داد كه ممكن است تسمه تايم يا شل است ويا به خوبي در جاي خودقرارنگرفته باشد، فراموش نكنيد كه در اين عيب اصلا موتور روشن هم نميشود ، براي اطمينان از عملكرد ميل بادامك و تسمه تايم ميتوان قاب كنار تسمه را باز كرد ويا درب سرريز موتور را باز كرده و از چرخش ميل قبادامك مطمئن شد اگر ميل بادامك را نتوانستيد ببينيد درب سوپاپ را هم ميتوان باز كرد و از آنجا چرخش ميل بادامك را چك كرد

مرحله چهارم : اگر همچنان عيب مشخص نشد بايد خروجي سيستم جرقه را تست كرد سيستم جرق ميتواند انواع مختلفي داشته باشد اما قواعد كلي درهمه آنها مشترك است ، وظيفه سيستم جرقه انتقال و افرايش ولتاژ از 12 ولت باتري به چند ده هزار ولت است كه با توجه به تكنولوژي و ساختار موتور و توان خودرو متفاوت است .
در شكل روبرو قسمتهاي مختلف سيستم جرقه را كه بايد مورد بازرسي قراربگيرند را ملاحظه ميكنيد.









بعضي از موتورهاي جديد تر مانند خودروي تندر 90 داراي سيستم جرقه اي هستند كه هر شمعي به طور جداگانه براي خود يك كويل مجزا دارد در بعضي خودروهاي ديگر هم مانند

پژو 405 با دو كويل همه شمع ها تغذيه ميشوند براي تست كويل ها ميتوان از تست اهمي ويا تست با چراغ تست آنها را آزمايش نمود
براي مثال براي تست كويل هاي پژو 206 موتور با حجم 1400 بايد : در دماي 20 درجه سانتي گراد حداقل دماي سيم پيچ ثانويه 21 كيلو اهم ، مقاومت نرمال 21.5 كيلواهم و حداكثرمقاومت 22 كيلو اهم باشد

مرحله پنجم : تست فشار سوخت مورد ديگري است كه بايد بازديد شود براي اينكار بايد در مسير سوخت يك فشار سنج ببنديم در سيستم هاي قديمي انژكتوري مانند دوو ريسر كه داراي يك تك انژكتور و دريچه گاز بود فشار سوخت بايد بين 13 تا 17 پي اس آي باشد و براي سيستم هاي انژكتوري نسل جديد مانند پژو 405 كه بصورت چندتايي است فشار سوخت بايد بين 40 تا 55 پي اس آي باشد اگر شايد نبودن و يا افت فشار در سيستم بوديد پمپ بنزين ، فيوز هاي پمپ را بازيد كنيد گاهي ممكن است كه فيلتر گرفته باشد مسئله ديگر درمورد سوئيچ اينرسي است كه در بعضي از خودرو هاي وجود دارد و در هنگام تصادف و ضربه عمل نموده و مسير سوخترساني را قطع ميكند و شما ميتوانيد با زدن ضربه كوچك دوباره آنرا آزاد كنيد
مرحله ششم : اگر درصورت انجام تمام اين تست ها هنوز موتور روشن نشد سيستم خروجي گاز هاي را چك كنيد زيرا ممكن است يكي از اجزاي سيستم موجب انسداد مسيرگازهاي خروجي شده باشد و موجب عدم تشكيل احتراق در سيلندر شود







No comments:

Post a Comment