20.4.09

تكنيك هاي عيب يابي در خودرو

در مباحث قبلي راجع به بعضي از عيب هاي شايع و رفع مشكل از آنها پرداختم اما در اين مقاله به طور كلي تر و دقيق تر در رابطه با اصول اوليه عيب يابي در هر نقطه از خودرو مطالبي را در اختيارتان قرار ميدهم
عيب يابي و جستجوي عيب در اتومبيل از جمله مهمترين فعاليت هاي تكنسين ها و مكانيكهاي ماهر است و موضوع عيب يابي مربوط به بخش خاصي از خودرو نميشود و اگر شما داراي ميزان دانش خوبي در زمينه شناخت قطعات باشيد حالا ميتوانيد رفع عيب و خرابي در خودرو را هم انجام دهيد


اطـــــــلاعــــــــات شما
اطلاعات و داده ها براي انجام عيب يابي كمك كننده هستند اطلاعات ميتواند از يك سي دي يا كتاب باشند اين اطلاعات براي عيب يابي حياتي خواهند بود بويژه اگر نسبت به آنها تسلط داشته باشيد، در اينجا شما بايد بتوانيد با استفاده از اطلاعاتي نظير 1- عيب يابي موتور 2- بررسي عملكرد و چرخش موتور 3- زمان سرويس كردن و تعميرات 4- سيستم جرقه ، سوخت و كاربراتور يا انژكتور5- مدارهاي الكتريكي قرارگيري اجزا ، تعميرات بدنه و... مهارت خودتان را افزايش دهيد در واقع دانش و عمل با يكديگر موثر بخش هستند بايد گفت تنها شناخت قطعات براي عيب يابي كافي نيست
در عيب يابي خودرو به دليل سر و كار داشتن با خطرات مختلف بايد جانب ايمني را هميشه در نظر گرفت و بايد در موقع خطر سريعا سيستم را ترك كرد مانند وقتي بخارات بنزين در زير خودرو زياد شده و امكان آتش سوزي وجود دارد و يا مثل رفتن به زير خودرو بدون استفاده از جك ايمن و ثابت
بايد توجه داشت كه در مواردي كه اطلاعات ما نسبت به سيستم كم و محدود است نيز نبايد ريسك كرد و به عيب يابي آن پرداخت مانند شخصي كه بدون آگاهي و اطلاعاتي سيستم گاز سوز را بخواهد تعمير كند




در پي يافتن عيب ممكن است ما شكست بخورم و قادر به رفع عيب نشويم ، هيچگاه نبايد نا اميد شد و با مراجعه به منابع و دستور العمل هاي تعميراتي خودرو بايد بيشتر مطالعه كرد بعضي از افراد عيب مكانيكي را سريعا تشخيص ميدهند اما در ايرادات الكتريكي به مشكل برمي خورند و اين يك نقطه ضعف است كه بايد آنرا تقويت نمود با توجه به آنكه امروزه بسياري از سيستم هاي پيشرفته الكتريكي و الكترونيكي هستند
ما در اينجا شش مرحله ساده را براي عيب يابي را به طور پيشنهاد ميكنيم
مشتري ميگويد مصرف روغن موتور زياد شده و مرتبا نياز به سر ريز دارد مشتري هميشه ميتواند بهترين منبع اطلاعاتي خوبي براي تكنسين ها باشد
الف ) از مشتري سوال كنيد كه مصرف روغن نسبت به قبل چقدرافزايش پيدا كرده؟
ب) خودرو را خودرتان آزمايش كنيد و به دنبال آثاري مثل نشتي روغن و يا دود آبي اگزوز بگرديد
ج) اگر نشتي پيدا شد كه هيچ اما اگراز نشتي نبود پس امكان روغن سوزي بيشتر است به عيب نزديكتر ميشويم
د) انجام تست كمپرس و فرار روغن از دور رينگها و ورود به محفظه ي روغن
و) واشر هاي و آببندها را عوض كنيد
ه ) با بازرسي مجدد تمام مراحل را چك ميكنيم


الف ) تحقيق درباره عيب ب) جمع آوري اطلاعات بيشتر ج) ارزيابي مدارك و علت ها
د) انجام تست هاي عملي و) برطرف كردن عيب ه ) بازرسي كلي و چك كردن همه سيستم هاي مرتبط


گاهي شخصي با بالا ترين اطلاعات نميتواند عيب را پيدا كند من به شما پيشنهاد ميكنم كه در حين كار اعتماد به نفس را فراموش نكنيد و با بالا بردن اطلاعات و بروز كردن آنها از طريق كتاب ها سايت هاي اينترنتي معتبر و همچنين ديگر تجربيات ديگر همكاران و تعميركاران به بهترين نحوه محل عيب و دليل وقوع آنرا پيدا كنيد مهارت عيب يابي دو بخش دارد يك داشتن شناخت كافي از سيستم و دو به كار بردن توانايي ها
هـــــنر عـــــــيب يابي
فرض كنيد مشغول كار بر روي سيستم خنك كاري هستيد و حالا جنت آب خروجي از موتور را جا بزنيد پس از نصب و انجام تمام مراحل اصولي وقتي موتور روشن ميشود متوجه اين ميشويد كه آب هيچ چرخشي در سيستم ندارد ! تمام اطلاعات و دانسته هاي تئوري ، كتاب و جزوه به شما ميگويد كه بايد با توجه به آنچه ميبينيد آب چرخش داشته باشد اينجا مهارت عيب يابي بسيار مهم جلوه ميكند و براي رسيدن به علت نچرخيدن آب سولاتي را از خودتان بپرسيد : 1- تاييد اينكه آيا واقعا هيچ آبي از لوله موتور به رادياتور نمي آيد يا چند قطره اي مي آيد ؟ 2- آيا آب از راهگهاي ديگر هم خارج نميشود يا قبل از اينكه شما جنت را جا بزنيد آبي بوده است ؟ 3- درباره اطلاعات بدست آمده كمي تامل كنيد و ببينيد كه شواهد چه چيزي را به شما ميگويند شايد چيزي در مسير گير كرده و مسدود شده است 4- امكان پيچ خوردن لوله در قسمت پايين جنت كه جلوگيري از عبور آب مي كند ميتواند جواب سوال باشد مشكل چون حل گردد آسان شود ! روش و تكنيك شما در عيب يابي است كه مشتريان بيشتري را به سوي شما ميكشاند با كمي بررسي و دنبال كردن مسير و لوله هاي آب و طي مراحلي مشكل ما حل شد اما آيا هميشه ميتوان اين مراحل را به اين سرعت و دقت طي كرد ؟ و راه آسانتري هم وجود دارد كه عيب تشخيص داده شود در بخش بعدي شما را تكنيك جديدي آشنا خواهم كرد

No comments:

Post a Comment