16.4.09

Air Filtration فيلتر هـــــــــــــوا

اميدوارم تا به اينجا مطالب وبلاگ برايتان مفيد و كاربردي بوده باشد در اين مقاله نيزدرباره ي فيلتر هوا اطلاعاتي بدست خواهيم آورد
با بزرگ شدن شهرها و زياد شدن آلودگي هاي مختلف و از طرفي حساس بودن قطعات مكانيكي موتور در حين كار، نياز به وجود فيلتر هوا و ورود هواي بدون ناخالصي به محفظه احتراق بيشتر احساس ميشود. انواع آلودگي هاي محيطي مثل دود خروجي اگزوز وسايل نقليه احتراقي و يا گرده ها ي حاصل شده از بادهاي فصلي و همچنين دودهاي خروجي كارخانه جات صنعتي و... به طور كلي ذرات وارد شده به فيلتر هوا قطرهاي مختلفي دارند و بين 0.1 ميكرومتر(گرده هاي كوچك ) تا 2 ميلي متر ذرات شن ) ميتوانند باشند كه تقريبا 75 درصد از ذرات داراي قطري بين 5 تا 100 ميكرومتردارند ، جرم موادي كه در فيلتر ، طي زمان روشن بودن موتور به جا ميمانند به شرايط آب و هوايي كه خودرو در آن استفاده ميشود بستگي دارد
فيلترهاي هواي موتورهاي احتراق داخلي در واقع از ورود آلودگي هاي مضري كه سلامتي بعضي از قطعات مانند رينگ ها ،ديواره سيلندرها و يا بلبرينگ ها را به خطر مي اندازد جلوگيري ميكند.


در طراحي فيلتر هوا معمولا با درنظر گرفتن شرايط اقتصادي و شرايط نگهداري خودرو ميزان جذب ذرات را براي آن تعيين ميكنند براي مثال فيلتر هايي كه در خودروهاي جنگي به كار ميروند داراي عمر بالايي هستند زيرا زمان براي تعميرات و رسيدگي به آن كم است ، امروزه با پيشرفت هايي كه انجام شده فيلتر هاي هوا ميتوانند تا حدود 99.8 درصد كل هواي وارد شده را در شرايط مناسب فيلترينگ كنند ، براي تست فيلترهاي هوا آنها را تحت شرايط ديناميكي قرار ميدهند و مقاومت آنها را در مقابل سوراخ شده و مواد شيميايي ويا عبور سريع جريان هاي مرطوب آزمايش ميكنند.، فيلتر هوا به مقدار اندكي سرعت ورود هوا به موتور را كم ميكند نتيجتا فيلتر هايي بهتر اند كه با كمترين افت دبي وردي هوا بيشترين فيلترينگ هوا را انجام دهند انواع شكل هندسي فيلترها در گذشته بيشتر فيلترهاي استوانه اي بود و در مدل هاي جديد تر از فيلتر هاي مستطيلي و مسطح استفاده ميشود ، در تمام آنها لايه هاي تاخورده و صفحه بندي شده به كار رفته است تا بتواند در كوچكترين فضا بيشترين دريافت هوا را داشته باشد جنس آنها ميتواند از كاغذ يا فيبر سلولز با يك پوشش بيروني ويژه باشد
زمان تعويض فيلتر به زمان توصيه شده توسط كارخانه بستگي دارد براي مثال در محصولات ايران خودرو و پژو زمان تعويض پس از طي 10000 كيلومتر است در بعضي از خورروهاي خاص اين زمان به شش سال يا 40000 كيلومتر نيز ميرسد

امروزه به خاطر محدوديت هاي بسته بندي و درخواست بازار براي فيلترهاي كوچك تر و با كارآيي بالاتر رقابت و نوآوري در ساخت اين محصول زياد شده است و ميتوان گفت از نيازمندي هاي مصرف كننده بالابردن زمان سرويس است

يكي از نوآوري هاي توليد در ساخت فيلتر استفاده از فيلترهايي با فيبر مصنوعي است و در بين مصولات توسعه يافته است با ورود ذرات به داخل فيلتر ذرات در لايه هاي آخري گير كرده و با توجه به فضايي كه اشغال كرده اند به سرعت روزنه هاي هوار را ميبندند اما دراين فيلتر ذرات به درام افتاده طوري قرار ميگيرند كه قطرشان كم شده و چگالي آنها زياد ميشود و درنتيجه اجازه عبورهوا را بيشتر ميدهند

اثر الكتريسيته ساكن هم در فيلتربايد وجود داشته باشد تا بتواند ذرات را بهتر به سطح جذب نمايد در تصوير ميبينيد كه دانه هاي فيبر با بار مثبت ذرات را به خود ميكشانند






ممكن است در يك تقسيم بندي فيلترها را به انواع عميق و سطحي نيز نام ببرند ، فيلترهاي نوع عميق با نوع لايه بندي نا موازي كه دارند ميتواند ذرات بيشتري را به خود جذب كند

No comments:

Post a Comment