4.5.09

اصول سيستم ترمز در خودرو هاي فرمول يك

1) مدار ترمز و تقسيم فشار روغن
* كليه خودروها در اين كلاس مي بايست تنها به يك سيستم ترمز مجهز باشند. اين سيستم داراي دو مدار جلو و عقب است و توسط يك پدال عمل ميكند . سيستم مذكور بايد به گونه اي طراحي شود كه در صورت خرابي يك مدار بايد ، مدار ديگر به درستي عمل كند .
مدار بايد به شكلي طراحي شود كه فشار وارده به كفشكها در طول ترمزگرفتن ثابت باشد .
هر نوع وسيله اي براي ازدياد نيروي ترمز كه قادر به بالا بردن توانايي و يا تاثيرگذاري در عملكرد ترمزها باشد، غير مجاز است .
هر نوع تغيير و يا تنظيم سيستم ترمز در هنگام حركت خودرو بايد فقط با دخالت فيزيكي و مستقيم راننده صورت پذيرد و كاملاً‌ تحت كنترل وي باشد .
2)كاليپر هاي ترمز
تمامي كاليپرها بايد از آلياژ آلومينيم ساخته شوند و مدول الاسيسته آنها نبايد 80گيگا پاسكال تجاوز كند
اتصال كاليپر به خودرو نبايد بيش از دو نقطه باشد .
هر چرخ نبايد بيشتر از يك كاليپر و هر كاليپر نبايد بيش از 6 پيستون داشته باشد .
مقطع هر يك از پيستون هاي كاليپر بايد دايره باشد .
3) ديسك هاي ترمز
بيش از يك ديسك نبايد در هر چرخ استفاده شود .
تمامي ديسك ها بايد حداكثر داراي 28 ميلي متر ضخامت و 278 ميلي متر قطر خارجي باشند.
ابعاد كانال هاي هواي خنك كننده ديسك هاي ترمز نبايد از ابعاد فوق الذكر بزرگتر باشد .
4) فـــــــــشار ترمز
ترمز هاي خودرو بايد به گونه اي طراحي شوند كه فاقد سيستم ضد قفل چرخ ها ABS در مواقع ترمزگيري باشند
ترمزهاي خودرو بايد طوري طراحي شوند كه فاقد مكانيزم بالا بردن فشار روغن مدار ترمز از فشار ثابت پدال باشد همچنين خنك سازي روغن ترمز ممنوع است
مدار ترمز اين خودروها نسبتاً ساده است در اين خودرو ها مدار مستقل وجود دارد به طوري كه خرابي يك مدار ديگري را تحت الشعاع قرار نمي دهد .

No comments:

Post a Comment