13.9.10

عيب يابي در خودرو، از طريق دود اگزوز


همانطور كه ميدانيد زمانيكه پزشكان مي خواهند بيماري را تشخيص دهند، يكي از راههاي ساده اما موثر، گرفتن آزمايش خون از بيمار است، در خودرو نيز علاوه بر دستگاهها و تجهيزات پيشترفته اي كه روغن موتور يا آب رادياتور را مورد تحليل قرار مي دهند، دود اگزوز نيز به عنوان در دسترس ترين سيال مورد آزمايش قرار مي گيرد، به طور كلي در شرايط غير نرمال ممكن است شما با سه نوع دود متفاوت شامل سفيد، سياه و آبي ممكن است مواجه بشويد در ادامه به بررسي عومل مهم در ايجاد اين مشكلات خواهم پرداخت.
دود ســـــــفيد :


دود سفيد حتي در حد خيلي كم، هميشه علامت خوبي نمي تواند باشد و ممكن است نشانده وجود مشكلي باشد.
دود سفيد در هنگام صبح و زماني كه خودرو در شرايط سرد كار ميكند طبيعي است و حالت بخار دارد دليل آن هم اين است كه وقتي شما شب تا صبح خودرو را در گاراژ پارك ميكنيد، عمل تقطير در محفظه احتراق شكل گرفته است و زماني كه شما استارت ميزنيد بخارات از اگزوز خارج ميشوند اما اگر پس از گذشت زماني كه موتور گرم شده همچنان اين سفيدي وجود داشت، احتمال وجود خرابي در واشر سرسيلندر شما است زيرا كار اين واشر ايجاد آب بندي ميان راهگاههاي آب و محفظه سرسيلندر است و در صورت خرابي و پارگي روزنه هايي بين دو محفظه بوجود مي آيد كه آب از آنها عبور كرده و سعي مي كند كه با مخلوط سوخت و هواي در حال سوختن به محصولات خروجي اگزوز بپيوندد البته از طرفي ديگر ممكن است آب موتور بسيار زياد تر از معمول در راهگاههاي‌ آب وجود داشته باشد براي اين منظور از ميزان سطح آب موتور آگاهي پيدا كنيد زيرا ممكن است كه آب زيادي باعث فشار بيش از حد به واشر ها شده باشد و حتي ممكن است روغن موتور به مجراهاي آب، راه پيدا كرده باشد و باعث بروز اين مشكل شده باشد.زماني كه آب و روغن با يكديگر ارتباط پيدا كرده باشند از عوامل اوليه بروز اين مشكل داغ كردن موتور به دليل افزايش فشار درسرسیلندر موتور مي تواند باشد.
دود آبـــــــي :

اين رنگ كه بيشتر در خودرو هايي با كاركرد كيلومتر بالاتر ديده مي شود تا خودروهاي نو، بيشتر اوقات بخاطر نشتي روغن در مخلوط سوخت و هوا در اگزوز ظاهر مي شود، فقط چند قطره روغن مي تواند دود خروجي را به اين رنگ در بياورد. اگر روغن سوزي موتور همراه با كم شدن توان باشد و مخصوصاً در سربالايي ها، دليل مي تواند از رينگ هاي ضعيف شده ي موتور باشد. اما براستي اين روغن ريزي از كجا شروع مي شود؟ همانطور كه ميدانيد در موتور خودرو تعداد زيادي واشر آب بندي و اورينگ وجود دارد و كارشان جلوگيري از ورود روغن به محفظه هاي احتراق است و اگر ورود اين روغن به محفظه بسيار زياد باشد مي تواند شمع جرقه را نيز فراگرفته و بايد از دست رفتن احتراق شود كه در اين صورت شمع هم بايد تعويض يا تميز شود البته اضافه كردن بعضي از افزودني ها ميتواند به جلوگيري از نشتي روغن كمك كند. يكي از نشتي هاي شايع عدم آب بندي در گايد ها يا راهنماهاي سوپاپ هاي دود و هوا است كه در صورت گاز دادن و شتاب دادن به موتور ميزان دود آبي را به طور چشمگير افزايش پيدا مي كند. در خودروهاي داراي توربو شارژر هم اگر روغن سوزي وجود داشت دليلش مي توان بخاطر خرابي در واشر پره هاي توربو باشد كه به اگزوز راه پيدا كرده و بموجب دماي زياد همانجا بخار مي شوند .
دود سيــــــاه :


شايد تا به حال بسياري با اين نوع دود مواجه شده باشند كه از دلايل مهم آن مي تواند عدم مخلوط سوخت وهواي كافي باشد كه يا سوخت در آن بيش از حد است ويا هوا به مقدار كافي وجود ندارد مشكلات مختلفي ممكن است در قلب موتور اتفاق افتاده باشد از جمله اين موارد وجود گرفتگي در فيلتر هوا و يا راه ورودي هوا به موتور مي تواند باشد كه هواي كافي را به مخلوط احتراق نمي رساند. اگر خودروتان انژكتوري است بدانيد كه اجزاي اين سيستم مي توانند تاثير بسزايي در تعيين و مقدار نسبت سوخت داشته باشند، سنسورهايي از قبيل فشار هواي ورودي، جرم هواي ورودي، اكسيژن و دماي آب عامل تعيين كننده مقدار سوختي هستند كه قرار است توسط انژكتورها در محفظه احتراق پاشيده شوند البته خود انژكتور هم در صورت نشتي مي تواند باعث دود سياه شود اما اگر خودروتان كاربراتوري است درصورت تنظيم نبودن مدارهاي شتاب و يا دور آرام و يا دريچه ي ساسات مي تواند مشكوك به ايجاد مشكل باشند.

دود هاي خروجي خودرو از نظر راننده خودرو مي توانند بسيار مهم باشند و هشداري براي تعويض قطعات مصرفي ، كه در صورت بي اهميتي مي توانند تعميرات سنگين تري را به دنبال داشته باشند از ديدگاه يك تكنسين يا مكانيك نيز تشخيص وعيب يابي بواسطه دود بسيار کاربردی است. در پايان با اميد به اينكه اين مطالب مورد قبول شما واقع شده باشد از شما مي خواهم نظرات خود را در پست بيان نماييد.

1 comment: