14.2.10

ترموستات با كنترل الكترونيكي Map Controlled Engine Thermostat






اين قطعه كه در هوزينگ خروج آب به رادياتورقرار دارد ترموستات با كنترل الكترونيكي ناميده مي شود كه مي تواند مصرف
سوخت را در مقايسه با مدلهاي سنتي ترموستات، تا % 1 كاهش دهد . و باعث صرفه جويي در مصرف سوخت و بهينه كردن كنترل آلايندگي شود ، در حقيقت اين كار را با بالا نگه داشتن دما موتور تا حدود 105 درجه سانتي گراد انجام مي دهد كه در نهايت خروجي موتور را بهينه مي كند.

اصول عملكرد:
هسته اين قطعه، يك ترموستات معمولي است كه در دماي105 درجه سانتي گراد كاملا باز مي شود. يك المان گرم كننده كه توسط واحد كنترل الكترونيك موتور كنترل مي شود، در اين ترموستات تعبيه شده است. وقتي دما بالا ميرود، ترموستات به مانند ديگر ترموستات هاي معمول عمل مي كند و واحد كنترل هيچ نقشي را در قطعه بازي نمي كند. در سيستم هاي معمول، جاييكه كه در حداكثر دماي105 درجه سانتي گراد بيشترين ميزان بازشدگي اتفاق مي افتاد، وقتي حداكثر بار مورد نياز بود، دماي مايع خنك كننده مي توانست افزايش يابد و از اين حد تجاوز نمايد . براي جلوگيري از جوشش مايع خنك كننده و همچنين اجتناب از مصرف بالاي سوخت در اثر عملكرد فن هاي الكتريكي، كامپيوتر با كنترل ترموستات زمان باز شدن آن را طولاني مي كند و جريان مايع خنك كننده در رادياتور را بهبود مي بخشد.
در نتيجه، دما در حدود 105 درجه باقي مي ماند كه عملكرد فن را محدود مي كند و در نتيجه مصرف سوخت و انرژي را اقتصادي تر مي كند.

تخليه مايع خنك كننده:
شرايط عملكرد عادي، ترموستات دماي مايع خنك كننده را در 105درجه كنترل
مي كند، در نتيجه آب در فشار اتمسفر به جوش مي آيد و مانع تخليه مايع خنك كننده
سيستم مي شود. بنابراين، يك استراتژ ي بسيار ويژه براي خروج مايع خنك كننده سيستم بكار مي رود، بگونه اي كه ترموستات در دماي 89 درجه باز مي شود تا اجازه دهد تا مايع خنك كننده در سيستم به گردش در آيد.
در شكل زير ارتباط بين ترموستات و پارامترهاي موثر در مقدار باز شدگي مانند عوامل: دماي هواي ورودي، بارموتور، سرعت موتور و دماي مايع خنك كننده يا آب رادياتور را ملاحظه مي كنيد .


No comments:

Post a Comment