14.8.09

رله هاي در خودرو چگونه كار ميكنند ؟

امروزه در خودروهاي تعداد زيادي رله بكار رفته است و وظيفه آنها قطع و وصل كردن مدارات الكتريكي است . وقتي كه يك رله فعال مي شود ميتواند منبع برق باتري را به يكي از ادوات و تجهيزات خودرو وصل كند اين مدارات ميتواند شامل يك مدار چراغ هاي جلوي ساده باشد تا مدارهاي مربوط به پمپ بنزين ، معمولا اصول اوليه عملكرد رله ها بهم ديگر شباهت دارند و گاهي ترمينالهايشان هم با هم مشابه است ، مشكلات مربوط به رله هاي ناشي از قطعي در يكي از پايه هاي رله است ، پايه ها ممكن است مثبت + ويا - بدنه باشند ويا اتصال باشد

بيشترين خرابي رله ها در اثر دماي زياد و يا خوردگي و رطوبت است ف رله هاي اغلبا از دو بخش تشكيل ميشوند بخش اول يا نيمه اول كه شامل مدار مغناتيسي يا آهنربايي آن است كه معمولا جريان كمي از آن عبور مي كند و بخش دوم كه مانند يك پلاتين است و مانند پلي در ترمينال مدار را به هم وصل مي كند.
رله ها از نظر فرمان هم به دو نوع دستي و اتوماتيك تقسيم ميشوند دستي مانند رله ي جراغ هاي جلو كه راننده با فعال كردن كليد داشبورد آن را فعال ميكند در مدل اتوماتيك فرمان تحريك از جانب ( ECU ) است كه با فرستادن سيگنال به نيمه اول يا بخش مغناتيس ،برق را از باتري به پمپ بنزين مي رساند .

شناسايي پايه هاي رله :


پايه 86 و 85 نيمه اول رله هستند كه مدار آهنربايي را تشكيل مي دهند

پايه هاي 87 و 30 كه روبروي هم هستند نيز جريان را از يك منبع و يا مصرف كننده به مصرف كننده ديگر مي رساند
پايه 87a نيز كه در ميان رله است معمولا كاربرد گسترده اي ندارد و براي چك كردن رله و يا پايه كمكي به كاربرده ميشود.

No comments:

Post a Comment